vrijdag 2 november 2012

Dit blog ben ik gestart om meer mensen enthousiast te krijgen voor het winkelen in kringloopwinkels en ideeen en ervaringen uit te wisselen.
Zelf ben ik een verzamelaar en handelaar in gebruiksartikelen uit zestiger jaren (ben zelf van 1960) en ben een liefhebber van de mooie design producten die toen op de markt gekomen zijn, van auto's tot stofzuigers en van fototoestellen tot blikken speelgoed.
De jaren na de oorlog waren jaren van wederopbouw en kennen een bepaald verloop: de eerste jaren was het natuurlijk overleven en puin ruimen maar daarna kon met een "schoon lei" de wederopbouw beginnen. In Europa ging dat op de zuinige en behoudende manier en niet zo uitbundig zoals in Amerika. Daar had men een de oorlog op een andere manier beleeft dan in Europa.
Als ik puur naar de producten kijk die in de na-oorlogse jaren op de markt zijn gebracht in Amerika, zijn de belangrijkste verschillen met Europa dat men daar meer te besteden had dan hier, en dus ook meer aandacht hadden voor design. Hier ging het meer om functionaliteit dan om design. De aard van de (calvinistische) nederlanders is behoudend en je "oude klompen niet weggooien voordat je nieuwe hebt". De invloed van ruimte en vrijheid (zoals in Amerika) is waarschijnlijk erg groot op de mens in het algemeen. Het gedrag van mensen wordt, mede, bepaald door de ruimtelijke omgeving, religie, politiek etc. Met name de ruimte heeft invloed gehad op het denken van de amerikaan, zie de grote auto's en huizen etc. en de vrijheid van denken en godsdienst op het design. In Europa denken diezelfde mensen anders door het gebrek aan ruimte en daardoor ook vrijheid.
Het leuke is dat in de periode na de oorlog deze verschillen het duidelijkst waren, wij sober, ingetogen en en functioneel en zij uitbundig en gestyled en groot. Dus de producten uit die tijd reflecteren die denkwijze het duidelijkst.
Persoonlijk hou ik van deze uitbundige stijl, het is een feestje voor het oog !
In de kringloopwinkels (want daar gaat dit blog over) vind je alle stijlen terug. Wij zijn gebombardeerd, na de oorlog, met producten uit Amerika. Alles moest bij ons nog op gang komen en daar was de productie in volle gang gebleven. Designers hadden zich in de oorlog goed kunnen voorbereiden (als ze niet naar het front moesten) op de periode erna. En de fabrieken die eerst tanks en wapens produceerden konden nu weer strijkbouten en auto's gaan maken. Ford maakte in de oorlog bv. minutiekisten en lunchboxen voor het leger.

Waar je die uitbundigheid van designers goed in terug ziet zijn bv. auto's, keukens, koelkasten, huishoudelijke apparatuur zoals fotocamera's etc. etc. Het was behoorlijk cool om een amerikaanse keuken te hebben in de zestiger jaren, een stalen keuken met veel chroom.





Onze amerikaanse keuken aan de Merellaan in Maassluis.






 
Volgende keer ga ik hier wat verder op in met producten die ik door de tijd zelf verzameld heb, en heb ik een verslag van mijn bezoek aan de kringloopwinkel in Best waar ik interessante dingen vond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten