Laat was ik weer eens in Brabant op bezoek bij vrienden en heb van de gelegenheid gebruik gemaakt meteen wat rond te neuzen bij de plaatselijke kringloopwinkels. Vandaag bespreek ik alleen de winkel in Best, de winkel heet "Beter voor Best" (.nl) en is gelegen aan de Industrieweg 126 Best.
De winkel is is gevestigd in een vrij nieuw industriepand en is groter dan je aan de buitenkant zou verwachten. De winkel is gezellig aangekleed en staat goed vol, vooraan in de winkel het huishoudelijke spul zoals serviezen en keukengarnituur en in het midden een meer open ruimte met antiek en kunst gevolgd door een paar rekken met electronica en fotografica. Daarachter verbreed de ruimte zich en zie je een enorme hoeveelheid boeken en nog meer keukenapparatuur en gereedschappen.
Mijn tactiek is om eerst een snelle ronde door het hele pand te maken om een goede indruk te krijgen wat er allemaal staat en of er dingen direct uitspringen. Daarna ga ik wat gerichter te werk. Ik kom meestal met een missie, en ben gericht op zoek naar uitbreiding van mijn verzameling fotografica of artikelen om door te verkopen. Op het eerste gezicht dacht ik mijn slag te gaan slaan, zag hele interessante zaken zoals een enorm schilderij van ca. 2,5 mtr bij 1,5 mtr met een, van enige afstand, prachtige bewerkte lijst. Dichterbij gekomen bleek het meer om een Xenos lijst met reproductie van een zijlboot, te zijn. Ook stond er een Schenkelaars trombone en een hoorn, maar die waren te hoog geprijst. Tegenwoordig denken veel kringloopwinkels echt hun slag te slaan als een antiekwinkel met markt(plaats) "conforme" prijzen. Maar door gebrek aan kennis vragen ze dan te veel of te weinig.
Ze doen goed hun huiswerk door de prijzen af te stemmen op de prijzen van vergelijkbare producten op Marktplaats. Daardoor is het voor handelaren zowiezo al een stuk minder interessant geworden.
Heb dan ook direct de prijzen gecheckt via mijn telefoon, en het bleek inderdaad dat de prijs "marktplaats" conform te zijn, helaas...... Zelf verzamel ik geen muziekinstrumenten en voor de handel niet interessant. Probeerde het nog op een accoordje te gooien met een medewerker door een bod te doen op de twee blaasinstrumenten, maar we kwamen niet tot een vergelijk.
Wel vond ik voor mijn verzameling wat aanvulling, drie Kodak super 8 filmcassettes voor € 7,50 een paar grote filmspoelen en een Sonobox?? voor € 7,50
Alleen op de Sonobox ga ik wat dieper in. Ik wist werkelijk niet wat het was maar het zag er interessant genoeg uit (zie foto) . Thuis direct gegoogled en kwam uit bij de grote Oosthoek encyclopedie sonoboek decennium uitgave. Een speciale eenmalige uitgave van Kluwer die behalve te lezen, ook te beluisteren is door het bijgeleverde grammafoontje op de bladzijde te plaatsen en een geluidsfragment af te spelen. Wie had dat gedacht, een mini grammofoon op batterijen die speciaal ontwikkeld is voor een encyclopedie !
http://geoor.magix.net/#/alle-albums/!/oa/5141628/ klik op deze link voor een filmpje.
Even wat rapportcijfers:
Assortiment 8,5
Behulpzaamheid personeel 8
Prijsniveau 6,5 (te hoge prijzen dus)
Volgende keer ben ik bij Het Goed in Lelystad.
zaterdag 3 november 2012
vrijdag 2 november 2012
Dit blog ben ik gestart om meer mensen enthousiast te krijgen voor het winkelen in kringloopwinkels en ideeen en ervaringen uit te wisselen.
Zelf ben ik een verzamelaar en handelaar in gebruiksartikelen uit zestiger jaren (ben zelf van 1960) en ben een liefhebber van de mooie design producten die toen op de markt gekomen zijn, van auto's tot stofzuigers en van fototoestellen tot blikken speelgoed.
De jaren na de oorlog waren jaren van wederopbouw en kennen een bepaald verloop: de eerste jaren was het natuurlijk overleven en puin ruimen maar daarna kon met een "schoon lei" de wederopbouw beginnen. In Europa ging dat op de zuinige en behoudende manier en niet zo uitbundig zoals in Amerika. Daar had men een de oorlog op een andere manier beleeft dan in Europa.
Als ik puur naar de producten kijk die in de na-oorlogse jaren op de markt zijn gebracht in Amerika, zijn de belangrijkste verschillen met Europa dat men daar meer te besteden had dan hier, en dus ook meer aandacht hadden voor design. Hier ging het meer om functionaliteit dan om design. De aard van de (calvinistische) nederlanders is behoudend en je "oude klompen niet weggooien voordat je nieuwe hebt". De invloed van ruimte en vrijheid (zoals in Amerika) is waarschijnlijk erg groot op de mens in het algemeen. Het gedrag van mensen wordt, mede, bepaald door de ruimtelijke omgeving, religie, politiek etc. Met name de ruimte heeft invloed gehad op het denken van de amerikaan, zie de grote auto's en huizen etc. en de vrijheid van denken en godsdienst op het design. In Europa denken diezelfde mensen anders door het gebrek aan ruimte en daardoor ook vrijheid.
Het leuke is dat in de periode na de oorlog deze verschillen het duidelijkst waren, wij sober, ingetogen en en functioneel en zij uitbundig en gestyled en groot. Dus de producten uit die tijd reflecteren die denkwijze het duidelijkst.
Persoonlijk hou ik van deze uitbundige stijl, het is een feestje voor het oog !
In de kringloopwinkels (want daar gaat dit blog over) vind je alle stijlen terug. Wij zijn gebombardeerd, na de oorlog, met producten uit Amerika. Alles moest bij ons nog op gang komen en daar was de productie in volle gang gebleven. Designers hadden zich in de oorlog goed kunnen voorbereiden (als ze niet naar het front moesten) op de periode erna. En de fabrieken die eerst tanks en wapens produceerden konden nu weer strijkbouten en auto's gaan maken. Ford maakte in de oorlog bv. minutiekisten en lunchboxen voor het leger.
Waar je die uitbundigheid van designers goed in terug ziet zijn bv. auto's, keukens, koelkasten, huishoudelijke apparatuur zoals fotocamera's etc. etc. Het was behoorlijk cool om een amerikaanse keuken te hebben in de zestiger jaren, een stalen keuken met veel chroom.

Onze amerikaanse keuken aan de Merellaan in Maassluis.

Zelf ben ik een verzamelaar en handelaar in gebruiksartikelen uit zestiger jaren (ben zelf van 1960) en ben een liefhebber van de mooie design producten die toen op de markt gekomen zijn, van auto's tot stofzuigers en van fototoestellen tot blikken speelgoed.
De jaren na de oorlog waren jaren van wederopbouw en kennen een bepaald verloop: de eerste jaren was het natuurlijk overleven en puin ruimen maar daarna kon met een "schoon lei" de wederopbouw beginnen. In Europa ging dat op de zuinige en behoudende manier en niet zo uitbundig zoals in Amerika. Daar had men een de oorlog op een andere manier beleeft dan in Europa.
Als ik puur naar de producten kijk die in de na-oorlogse jaren op de markt zijn gebracht in Amerika, zijn de belangrijkste verschillen met Europa dat men daar meer te besteden had dan hier, en dus ook meer aandacht hadden voor design. Hier ging het meer om functionaliteit dan om design. De aard van de (calvinistische) nederlanders is behoudend en je "oude klompen niet weggooien voordat je nieuwe hebt". De invloed van ruimte en vrijheid (zoals in Amerika) is waarschijnlijk erg groot op de mens in het algemeen. Het gedrag van mensen wordt, mede, bepaald door de ruimtelijke omgeving, religie, politiek etc. Met name de ruimte heeft invloed gehad op het denken van de amerikaan, zie de grote auto's en huizen etc. en de vrijheid van denken en godsdienst op het design. In Europa denken diezelfde mensen anders door het gebrek aan ruimte en daardoor ook vrijheid.
Het leuke is dat in de periode na de oorlog deze verschillen het duidelijkst waren, wij sober, ingetogen en en functioneel en zij uitbundig en gestyled en groot. Dus de producten uit die tijd reflecteren die denkwijze het duidelijkst.
Persoonlijk hou ik van deze uitbundige stijl, het is een feestje voor het oog !
In de kringloopwinkels (want daar gaat dit blog over) vind je alle stijlen terug. Wij zijn gebombardeerd, na de oorlog, met producten uit Amerika. Alles moest bij ons nog op gang komen en daar was de productie in volle gang gebleven. Designers hadden zich in de oorlog goed kunnen voorbereiden (als ze niet naar het front moesten) op de periode erna. En de fabrieken die eerst tanks en wapens produceerden konden nu weer strijkbouten en auto's gaan maken. Ford maakte in de oorlog bv. minutiekisten en lunchboxen voor het leger.
Waar je die uitbundigheid van designers goed in terug ziet zijn bv. auto's, keukens, koelkasten, huishoudelijke apparatuur zoals fotocamera's etc. etc. Het was behoorlijk cool om een amerikaanse keuken te hebben in de zestiger jaren, een stalen keuken met veel chroom.


Volgende keer ga ik hier wat verder op in met producten die ik door de tijd zelf verzameld heb, en heb ik een verslag van mijn bezoek aan de kringloopwinkel in Best waar ik interessante dingen vond.
Abonneren op:
Reacties (Atom)


